Koniec ery domów wysyłkowych? Upadek Neckermann’a.

Znany niemiecki dom wysyłkowy Neckermann może zostać zlikwidowany. Jak podają media, Neckerman ogłosił swój upadek. Zmiany w handlu powodują silne przetasowania na całym rynku. Upadek marki to problem dla wielu pracowników firmy. Firma zatrudniała 2500 osób, które muszą obecnie szukać innego zajęcia.

Upadek marki

Neckermann był jedną z wiodących firm sprzedaży wysyłkowej w Europie. Firmę założył w roku 1948 Josef Neckermann. Było to przedsiębiorstwo zajmujące się handlem wyrobami włókienniczymi. Pierwotna nazwa firmy to „Neckermann KG”. Pierwszy katalog firmy składał się z dwunastu stron i zawierał oferty 133 wyrobów włókienniczych. Do dystrybucji trafiło 100 000 sztuk tych katalogów. Firma od 1995 roku prowadziła własny sklep internetowy, który obsługiwał prawie 80 procent sprzedaży przedsiębiorstwa. Na ofertę marki Neckermann składało się ponad 700.000 artykułów. Były to głównie towary związane z modą, gospodarstwem domowym, zabawkami i sprzętem domowym. Upadek przekreślił markę.

Dom wysyłkowy ogłosił swój upadek

Od 2010 roku firma i portal internetowy neckermann.de były się własnością funduszu Sun Capital Partners. Potem pojawiły się poważniejsze kłopoty finansowe, lecz amerykański właściciel domu wysyłkowego – Sun Capital Partners, odmówił dofinansowania spółki. Wobec tego złożono wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego. Po bezskutecznych próbach znalezienia inwestora, który wyłożyłby pieniądze na ratowanie firmy, zdecydowano się na kroki ostateczne.

Upadek domu wysyłkowego.

Upadek domu wysyłkowego.

To kolejna niemiecka firma, która boryka się z problemami rynkowymi i finansowymi. Wcześniej niewypłacalność ogłosiła marka drogerii Schlecker. Nie za dobrze wiedzie się także sklepom Praktiker i Real. Dużo mówi się o kłopotach luksusowej sieci handlowej Karstadt. Do tego samego właściciela co Karstadt, czyli firmy Arcandor, należała też firma i marka Quelle. Tę kryzys zabił wcześniej. Kolorowe, grube katalogi Quelle, były symbolem powojennych Niemiec. Korzystając z katalogów tej marki można było zamówić dosłownie wszystko. Dom wysyłkowy Quelle działał na rynku 82 lata i zatrudniał 10 tys. pracowników. Także ogłosiła upadek. Ekspansja firmy obejmowała powoływanie spółek córek w prawie każdym kraju Europy. Upadek spowodowały problemy, z jakimi borykał się właśnie Arcandor.

Co spowodowało upadek marek?

Dom wysyłkowy Neckermann był jedną z najlepiej znanych marek niemieckich. Podobnie jak Quelle. Przez lata wyrobiły sobie renomę i doskonałą reputację. Nie wytrzymały jednak kryzysu. Upadek kolejnego domu wysyłkowego, na pewno zmieni strukturę handlu w Niemczech. Lub być może, zmiany te już wcześniej nastąpiły i mniejsze masowo powstające marki handlu internetowego były przyczyną upadku marek domów wysyłkowych. Czy to znaczy, że dyktujące dostawcom rygorystyczne warunki marki handlowe utracą swoją pozycję? Upadek obu marek domów wysyłkowych pokazuję, że sama świadomość marki to za mało aby zbudować trwałą pozycje na rynku.

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO