Nowe pozycjonowanie marki a nazewnictwo produktów

Nowa strategia firmy może być powodem do zmiany nazewnictwa produktów. Obecnie taka sytuacja wstępuje w wypadku produktów marki Infiniti. Firma odświeża portfolio ofertowe i wprowadza nowe pozycjonowanie marki. Uporządkowanie nazewnictwa traktowane jest jako konieczny element wdrażania nowej strategii.

 

Nowe pozycjonowanie Infiniti

Nowe pozycjonowanie Infiniti

Strategia wyróżniania i nowe pozycjonowanie

Infiniti chce się wyróżnić na rynku, chce podkreślić swój indywidualny styl i charakter. Chce także rozszerzyć swoją ofertę. Więcej modeli wymaga wzmocnienie siły marki firmy lub dużych nakładów na lansowanie każdej nowości. Na rynku motoryzacyjnym istnieją dwie główne strategie nazewnicze. Produkty przyjmują unikalne nazwy (na przykład Toyota – Avensis, Corolla, Yaris) lub każdy z modeli nawiązuje nazewnictwem do spójnej koncepcji nazewniczej marki (BMW – 1, 3, 5, 6, 7, X, Z1, M). Nowe pozycjonowanie marki Infiniti będzie uzupełnione przez jednorodne oznaczanie wszystkich modeli portfolio ofertowego. Nazewnictwo produktów ma markę korporacyjną wspierać. Jedna konwencja nazewnictwa obowiązująca na wszystkie modele, prowadzić ma do wzmocnienia wizerunku całej oferty, a nie poszczególnych aut.

Od roku modelowego 2014 wszystkie nazwy samochodów Infiniti będą ujednolicone. W ramach nazewnictwa produktów Infiniti pojawiają się dwie podstrategie nazewnicze – wyznacznikiem spójności ma być litera Q lub QX. Przedrostek Q będzie identyfikował sedany i kabriolety. Druga linia oznaczenia i nazewnictwa produktów, to QX. Od takich liter będą zaczynały się nazwy modeli typu crossover i SUV. Dodatkowym standardem mają być dwucyfrowe oznaczenia wskazujące na segment pojazdu. Spójność nazewnictwa ma wzmocnić pozycję Infiniti na rynku pojazdów premium.

Jakość – nowe pozycjonowanie marki

Jak łatwo się domyślić, nowe pozycjonowanie ma prezentować jakość. To okresla strategię nazewniczą. Stosowanie oznaczeń z literą Q nie jest w Infiniti nowością. Nazewnictwo z literą Q nawiązuje do tradycji firmy i modelu Q45. Pierwszym modelem z nowym oznaczeniem, ma być sportowy sedan Q50. Debiut auta zapowiadany jest na początek roku 2013.

Cała zmiana nazewnictwa produktów to element zmiany tożsamości marki infiniti. Aby nowe pozycjonowanie i nowy wizerunek były szybko kojarzone z marką, niezbędny jest ład i porządek w prezentacji oferty rynkowej. Zmiany nazewnictwa są więc elementem strategii marki. Między ofertą a wizerunkiem firmy istnieje silna zależność. Z jednej strony firma chce zachować swoje dziedzictwo, z drugiej poprzez nowe pozycjonowanie próbuje nie zostać w tyle za konkurentami i powiększać swoją unikalność. Po wdrożeniu nowego nazewnictwa z literą Q jako kluczem identyfikującym markę, możemy spodziewać się kampanii wizerunkowych marki Infiniti i stopniowego moderowania wizerunku. Kampanii podkreślającej szeroko rozumianą jakość.

Podział wprowadzania zmian portfolio produktów na kilka etapów i stopniowe działania powiązane z odświeżaniem pozycjonowania marki, mają na celu wspierać sprzedaż produktów. Japończycy wychodzą z założenia, że marka to umiejętność wykorzystania wizerunku firmy do budowania przewagi konkurencyjnej. Aby taką przewagę uzyskać, wraz ze zmianą produktów chcą udoskonalić postrzeganie firmy. Silna marka to większa sprzedaż, możliwość uzyskiwania cen premium oraz potencjał rozszerzania marki na nowe oferty i produkty. Nowe pozycjonowanie jest więc także kluczem do sukcesu wprowadzania nowych modeli. Zarząd zauważył, że bez zmiany wizerunku samo rozszerzanie portfolio może nie zagwarantować sukcesu. Równoległe wprowadzanie strategii rozszerzania portfolio oraz zmian pozycjonowania wizerunkowego ma pozwolić na uzyskanie efektów synergii. A to z kolei ma prowadzić do lepszych wyników finansowych i … satysfakcji udziałowców.

Zmiana nazewnictwa to prawie zawsze nowe pozycjonowanie marki. Choć zmiany nazw kojarzone z działaniami marketingowymi, w wielu wypadkach są elementem wdrażania nowej strategii biznesowej. Jeżeli sukces rynkowy zależy od wizerunku, rośnie znaczenie nazewnictwa – bez dobrej nazwy nie ma silnej marki. A dobra nazwa to taka, która pasuje do strategii i wspiera nowe pozycjonowanie konkurencyjne.

 Nowe pozycjonowanie

Zmiany wizerunku a zmiany strategii biznesowej. Nowe pozycjonowanie marki.

Wyślij komentarz

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Napisz komentarz


dziewięć × 2 =

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO