Ranking: uznany brand motoryzacyjny

Bycie najbardziej podziwianą marką świata jest celem każdego dyrektora marketingu, marzeniem każdego prezesa. Magazyn „Fortune” corocznie publikuje ranking brand’ów o wyjątkowej renomie. Właśnie pojawił się ranking dziesięciu najbardziej podziwianych brandów producentów samochodów na świecie.

Który brand motoryzacyjny jest najbardziej podziwiany?

Mamy nowego lidera rankingu. Przez wiele lat dominował niemiecki brand BMW. W tym roku BMW musiało ustąpić miejsca innej niemieckiej marce. Liderem rankingu został Volkswagen.

Podziwiany brand

Podziwiany brand

Co stoi za sukcesem niemieckiego brand’u? Korporacja rośnie w siłę, ale nie tylko ze względu na sprzedaż marki Volkswagen. Doskonałe wyniki notuje marka Skoda, bardzo wysoko oceniana przez konsumentów za przystępną cenę, solidność i funkcjonalność. Škoda stopniowo zmienia swój wizerunek, stając się coraz bardziej uznanym brand’em europejskim.

Drugą marką, która wzmacnia ostatnio wartość portfolio marki korporacyjnej Volkswagen jest Audi. Ten brand kojarzy się z luksusem i wyrafinowaniem technologicznym. Jednolita stylistyka marki i jej wyróżniający charakter zjednał jej wielu wiernych klientów, którzy płacą ponadprzeciętna cenę na ponadprzeciętna jakość.

Škoda wizerunkowo pozycjonowana jest zdecydowanie poniżej marki Volskwagen, Audi wyżej. Takim portolio koncern walczy na rynku. Brand portfolio grupy jest zdecydowanie szersze. Do grupy Volkswagen należą następujące brand’y: Volkswagen, Seat, Audi, Škoda, Bugatti, Lamborghini , Porsche, Bentley oraz NSU, Scania i MAN.

BMW uznany brand

BMW uznany brand

Na drugie miejsce spadło BWM. Oferta tej marki nie jest tak szeroka i kompletna jak oferta Volkswagena. Brand Portfolio BMW to trzy marki: BMW – niemiecka marka produkowana od 1913 r. w Monachium , Rolls-Royce – brytyjski brand produkowany od 1905 r. w Manchesterze, MINI – brytyjski brand produkowany od 1959 r. w Birmingham. BMW to niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe, motocykle i skutery. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Monachium, stolicy Bawarii. BMW jako swoich założycieli podaje dwie osoby: Gustava Otto i Karla Rappa, którzy niezależnie od siebie rozpoczęli działalność gospodarczą w dziedzinie lotnictwa. Gustaw Otto założył szkółkę lotniczą wraz z fabryką, która w 1911 roku przyjęła nową nazwę Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (Fabryka Maszyn Latających Gustav Otto). Fabryka mieściła się przy ulicy Lerchenauer Str. 76, na wschód od poligonu wojskowego Oberwiesenfeld w dzielnicy Monachium Milbertshofen. W tym miejscu mieści się dzisiaj centrala koncernu. 27 października 1913 Karl Rapp i Julius Auspitzer założyli Rapp Motorenwerke GmbH (Zakłady Silnikowe Rapp) mieszczącą się w kilku drewnianych budynkach. W 1917 roku Karll Rapp odszedł z firmy. Użyczał on dotychczas swojego nazwiska w nazwie firmie. Gdy ją opuszczał, firmie naturalnie potrzebna była nowa nazwa. 21 lipca 1917 nastąpiła zmiana nazwy firmy z Rapp Motorenwerke GmbH na Bayerische Motorenwerke GmbH (Bawarskie Zakłady Silnikowe). Firma stosuje do dzisiaj akronimu BMW.

Na trzecim miejscu uplasował się trzeci brand z Niemiec – Daimler. Mercedes-Benz – niemiecka marka samochodów produkowanych przez koncern Daimler AG. W historii koncernu kilkukrotnie następowała zmiana nazwy firmy. Poprzednie nazwy to DaimlerChrysler, zaś jeszcze wcześniej Daimler-Benz. W kategorii samochodów osobowych, Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie. Marka Mercedes zajmuje 12 pozycję w rankingu najlepszych marek na świecie. Wycena tej marki wynosiła w roku 2010 ponad 25 mld $. Była to druga, po marce Toyota, najwyżej wycenia marka motoryzacyjna.

Po kłopotach wizerunkowych pozycję w rankingu odbudowuje Toyota. To najwyżej notowana marka motoryzacyjna spoza Europy. To cały czas najbardziej wartościowy Brand motoryzacyjny na świecie (według rankingu Intrerbrand wartość marki szacowana jest na około 26 mld $).

Lista 10 najbardziej podziwianych marek zbudowana przez ekspertów Forbes przedstawia się następująco (brand ranking):

1) Volkswagen,

2) BMW,

3) Daimler,

4) Toyota,

5) Ford,

6) Hyundai,

7) General Motors,

8 ) Honda,

9) Nissan,

10) Renault.

W pierwszej dziesiątce rankingu znajdują się 4 brand’y motoryzacyjne z Europy, 2 brand’y ze Stanów zjednoczonych, 3 brand’y z Japonii i jeden brand koreański. Awans jaki wykazał brand Hyunday wskazuje na rosnąca pozycję tego kraju na rynku producentów marek motoryzacyjnych. Na postrzeganie brand,ów może mieć także wpływ ich udziały na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie, Brazylia czy Meksyk. Są to bardzo duże i chłonne rynki. Ostatnie decyzję koncernów o rozszerzaniu portfeli marek o produkty dedykowane na te rynki podkreślają jeszcze ich znaczenie w planach rozwoju marek motoryzacyjnych.

Wyślij komentarz

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Napisz komentarz


osiem − = 7

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO