Strategia biznesowa oparta o użyczenie marki.

De’Longhi nabyło licencję na znak towarowy Braun. Dotychczasowy właściciel marki Braun, Procter&Gamble, zdecydował się na przekazanie licencji włoskiej firmie i użyczenie marki.

Użyczenie marki – ciekawa strategia nazewnicza

Użyczenie marki i udzielenie licencji będzie miało miejsce na podstawie umowy, jaką firmy De’Longhi i Procter&Gamble niedawno podpisały. Na mocy tej umowy włoska marka De’Longhi nabyła prawa licencyjne do wykorzystania znaku towarowego Braun. Umowa mówi o rynkach europejskich. Wartość transakcji obejmującej użyczenie marki wynosi 200 mln euro.

Użyczenie marki nie zmienia właściciela marki. Prawnym właścicielem znaku towarowego Braun w dalszym ciągu jest koncern Procter&Gamble.

Dlaczego De’Longhi korzysta z obcej marki a nie rozszerza swojej własnej? Dlaczego inwestuje w użyczenie marki? Według menedżerów firmy, transakcja pozwoli na powiększenie udziałów firmy w segmencie średnio-wyższym na rynku drobnego AGD. Celem De’Longhi jest sprzedaż drobnego AGD, który ma wizerunek wysokiej jakości i innowacyjności. Dotychczas firma na tym rynku nie istniała. Inwestycja we własną ofertę wymaga czasu. Dlatego zdecydowano się na strategię opartą o użyczenie marki.

Nabycie praw do marki wiąże się z reguły z długoterminową strategią firmy. Inaczej nie było by sensu inwestować w obcą markę. Użyczenie marki jako strategia nie jest zbyt popularna, właśnie z tego powodu.

Użyczenie marki a strategia rozwoju firmy

De’Longhi to nazwisko włoskiej rodziny, która od 1902 roku prowadziła drobny zakład rzemieślniczy. Firma De’Longhi została powołana w roku 1950. Zajmowała się produkcją przenośnych grzejników i klimatyzatorów. Wkrótce asortyment rozszerzono na drobne produkty AGD. Szczególne miejsce w ofercie firmy zajmują ekspresy do kawy.

Zakup licencji na markę wiąże się ze strategią rozszerzania portfolio ofertowego. Dywersyfikacja gamy produktów może być jednym z najsilniejszych atutów i wyróżników marki. Użyczenie marki taki cel pozwala osiągnąć szybko i zapewnia spore szanse na sukces rynkowy. Pierwotne produkty jak grzejniki, są do dziś ważnym segmentem rynku dla De’Longhi. Firma rozwija ponadto produkcję klimatyzatorów, odkurzaczy wodnych, frytkownic i żelazek. Wcześniejszy zakup marki Kenwood rozszerzył potencjał portfolio koncernu. Zakup licencji jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy.

Użyczenie marki jest strategią biznesową.

Użyczenie marki jest strategią biznesową.

Użyczenie marki – strategie rozwiniętych marek

Braun AG jest niemiecką marką w całości należącą do Procter & Gamble, która to firma przejęła markę wraz z korporacją Gillette w 2005 roku. Markę założył inżynier Max Braun we Frankfurcie nad Menem w 1921 roku. Jednym z najbardziej znanych produktów marki są golarki.

Aby licencjonować markę z powodzeniem potrzeba renomowanej marki. Renomowane marki, to takie, które są dobrze znane oraz uznane za swoją jakość i reputację. Dopiero wtedy marka ma potencjał do licencjonowania. Sukces licencjonowania renomowanych marek, opiera się na założeniu, że klienci i konsumenci łatwiej zaakceptują nowe oferty oznaczone renomowanym znakiem. Użyczenie marki jest strategia biznesową.

 

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO