Strategia followera – własna wizja nie zawsze prowadzi do sukcesu.

Firmy zmieniają nazwy z dwóch powodów. Albo wprowadzona strategia tak dalece odbiega od wcześniej stosowanej, że poprzedni wizerunek ogranicza markę. Albo wręcz przeciwnie, zły wizerunek i historia firmy nie pozwalają wykorzystać marki do budowania sukcesu rynkowego. Ten drugi powód dotknął firmę RIM – Research In Motion. Czy Blackberry to dobra nazwa firmy?

Nowa – stara nazwa Blackberry

RIM, niedawny lider rynku telefonów komórkowych, popadł w poważne kłopoty i bardzo szybko utracił swoją pozycję rynkową. Lansując swoją filozofię, firma oddaliła się od oczekiwań masowego klienta a do firmy przylgnął wizerunek przegranego w walce o pozycję na rynku telefonów i urządzeń mobilnych.

Zarząd firmy nie mógł dłużej czekać. Na konferencji BlackBerry Experience, firma poinformowała o odejściu od nazwy z RIM. Nowa nazwa firmy ma być tożsama z marką produktów Blackberry. Zmiana została zaprezentowana przed wprowadzeniem dwóch nowych modeli telefonów. Mają one wesprzeć firmę w odbudowie pozycji konkurencyjnej. Firma działając pod zmieniona nazwą, planuje ponownie powalczyć na rynku.

Marka produktu nazwą firmy – Blackberry

Jednak czy adaptacja nazwy produktu to dobry pomysł? To, że RIM ma kłopoty wiedzieli wszyscy. Zadbali o to i konkurencji i media. Przecież to spadek sprzedaży urządzeń markowanych Blackberry był przyczyną kłopotów firmy. Urządzenia, które zdominowały rynek komunikacji mobilnej, nie kojarzyły się z Blackberry. Było to urządzenie działającej w innej filozofii. Czy więc sama popularność marki wystarczy? Skojarzenia z produktem są jednoznaczne. Potrzeba więc będzie wiele wysiłku aby nadać firmie i jej produktom wartościowe wyróżnienie. Nowe urządzenia nawet jeżeli lepsze, nawet jeżeli tańsze – wnoszą niewiele nowego. Tak więc oferowane produkty marki Blackberry stoją na pozycji „followera” trendów, a nie jego kreatora. A na tak dynamicznym rynku, liczą się tylko ci, którzy łamią konwencje i kształtują trendy.

Blackberry - nazwa produktu czy marka firmy

Blackberry – nazwa produktu czy marka firmy

Silne i wąskie skojarzenia z produktem mogą doprowadzić firmę do poważnych problemów. Mogą stać się barierą zmiany lub rozszerzania oferty. Taka sytuacja miała miejsce z Nokią, która także lansowała swoją filozofię telekomunikacji mobilnej i telefonu komórkowego. W obu wypadkach to konsumenci i klienci zdecydowali czego chcą – doskonały produkt ich nie zadawalał. Czy nowe modele Blackberry mają to, czego klienci oczekują? Jeżeli nie, to uparcie broniona nazwa i marka może całkiem zniknąć z rynku.

Wizerunek marki – kiedy i po co przeprowadzać rebranding

Rebranding – nazwa a zmiana wizerunku

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO