Strategia rozwoju – rozszerzanie marki.

Firma Arkus & Romet Group, znana z produkcji jednośladów i kładów, zaprezentowała wersję produkcyjną samochodu elektrycznego. To w ofercie firmy rozszerzanie marki z jednośladów na samochody. Nowy produkt polskiej motoryzacji nosi nazwę Romet 4E.

Rozszerzanie marki motoryzacyjnej

Napęd podstawowej wersji samochodu stanowi elektryczny silnik o mocy 4 kW. W wersji L7e pojawi się silnik o mocy aż 7,5 kW. Zestaw zasilających akumulatorów waży 240 kg. Żywotność ich obliczona została na 800 cykli. Czas ładowania wynosi 8 godzin.

Nazwa 4E pochodzi od czterech słów: Electric, Economic, Ecologic, Easy. Electric. Economic bo jak zapewnia producent, koszt przejechania 100 km ma kosztować mniej niż 10 złotych. Zasięg samochodu oszacowany został na 120 km (180 w wersji L7e). Nowy Polski samochód ma kosztować 6-7 tysięcy euro. Ecologic bo auto ma niecałe 3 metry długości i waży bez akumulatorów 350 kg. Do jego produkcji tak małego auta nie użyto wielumateriałów. Silnik elektryczny nie zanieczyszcza bezpośrednio środowiska. Romet 4E wpasowuje się w aktualny ekologiczny trend w światowej motoryzacji. E4 to dwuosobowy mikrosamochód z silnikiem elektrycznym. Easy bo samochód ma stanowić w ofercie producenta alternatywę dla pojazdów jednośladowych. Romet 4E może osiągnąć prędkość maksymalną 45 km/h. Niska masa oraz ograniczona moc sprawi, że za kierownicą samochodu marki Romet będą mogły zasiąść osoby posiadające prawo jazdy kategorii B1. Takie prawo jazdy możliwe jest do uzyskania po ukończeniu 16. roku życia. Pojazd będą mogli również prowadzić posiadacze motorowerowego prawa jazdy kategorii AM – nad takim projektem pracuje obecnie rząd. Jeżeli przepisy wejdą w życie, dokument mogą uzyskać osoby, które ukończyły 14. rok życia. Co więcej, w wielu krajach lekkie czterokołowce, dorośli mogą prowadzić bez jakichkolwiek specjalnych uprawnień.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na rok bieżący. miejscem produkcji ma być zakład produkcyjny znajdujący się we wsi Podgrodzie. W Polsce, produkty będą dostępne w Sieci Franczyzowej Romet Partner. Rozszerzanie marki obejmie więc także i sieć dystrybucji.

Rozszerzanie marki - brand extension

Rozszerzanie marki – brand extension

Strategia brandu a rozszerzanie marki

E4 to ciekawe rozszerzenie marki. Romet jest historycznie znanym producentem takich jednośladów jak rowery Wigry, Flaming czy Ogar oraz motorowerów Komar. W latach 70tych i 80tych królowały one na naszych szosach. Obecnie pod marką Romet można kupić skutery, motocykle i quady. Marka Romet nie wyróżnia się wizerunkowo na rynku. Pomimo pozycji lidera ilościowego (około 15% udziałów rynkowych), nigdy nie była postrzegana jako konkurent dla produktów japońskich czy importowanych z krajów Unii Europejskiej. Produkty Romet wybierane były głównie ze względu na swoją cenę. Czy auto za 30 000 zł będzie konkurencją dla innych produktów motoryzacyjnych. Taka suma to standardowa cena dla produktów ekonomicznych, jakie oferują liderzy światowej motoryzacji na rynkach Chin i Indii. Najtańsze modele oferowane są nawet za ceny zdecydowanie niższe.

Rozszerzanie oferty to także rozszerzanie marki. Marka Romet znana była ze spalinowych jednośladów. Nie ma wizerunku firmy motoryzacyjnej. Nie ma także wizerunku firmy ekologicznej. To co może być wykorzystane w lansowaniu nowej oferty firmy, to grupa docelowa, jaką stanowią młodzi ludzie. Dla wielu skuter czy motocykl były pierwszym kontaktem z motoryzacją. Czy motywy ekologiczne przekonają ich do nowej oferty Arkus & Romet?

Polska jeszcze nie jest krajem, w którym aktywnie dbamy o ekologię. Samochód jest elementem prezentacji statusu społecznego i sukcesu. Auto to element autoekspresji. Czy Romet 4E wpisuje się w ten trend? Raczej nie. Jest mały. Będzie słabo wyposażony. Wcale nie jest tani. Czy takie cechy przełożą się na jego wizerunek. Lans w E4 chyba nie będzie silną stroną marki. Rozszerzanie marki wymaga nakładów. Czy Arkus & Romet poza inwestycją w opracowanie i wdrożenie do produkcji auta poświęci środki na jego masową promocję? Rozszerzanie marki nie zawsze kończy się sukcesem. Choć jest to strategia ponadprzeciętnego wzrostu, rozszerzanie marki na zupełnie nowe produkty obarczone jest wieloma ograniczeniami i ryzykami.

Wyślij komentarz

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Napisz komentarz


× 1 = trzy

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO