Znane nazwisko jako marka.

Znane nazwisko jest tak samo wiele warte jak silna marka. Najczęściej nazwisko zyskuje na wartości dopiero po śmieci znanej osoby. Nazwiska literatów czy poetów mogą być wykorzystywane wiele lat później. Nazwisko Hemingway próbują obecnie wykorzystać spadkobiercy pisarza.

Znane nazwisko jako marka – jak zarobić na sławie

Czas jakiś temu założyli spółkę Hemingway Ltd, która niedawno ogłosiła plan utworzenia sieci luksusowych hoteli i kurortów. Ośrodki mają mających nawiązywać do stylu życia oraz twórczości uznanego pisarza. Pomysł jest jednak bardziej wyrafinowany. Spadkobiercy pisarza nie chcą inwestować w hotele, a jedynie w markę. Chce udzielać licencji na prowadzenie hotelu i żyć przy minimalnych nakładach z opłat licencyjnych. Powołano do tego celu organizację, prezesa, zbudowano stronę internetową i przeprowadzono akcję PR.

Jak można się domyślać, spadkobiercy Ernesta Hemingwaya liczą na właścicieli istniejących ale niezrzeszonych hoteli oraz deweloperów planujących zbudować nieruchomości. Liczą, że znane nazwisko zadziała. Aby utrzymać styl i atmosferę, poszukiwania franczyzobiorców trwają w miejscach związanych z życiem i twórczością pisarza. Jeżeli pomysł się uda wdrożyć w życie, hotele z biblioteczkami zaopatrzonymi w powieści Hemingwaya pojawią się w Key West, na Bahamach, w Portugalia i Hiszpanii oraz na Kubie. Spółka stawia wymagania hotelom. Muszą mieć co najmniej cztery gwiazdki, odwoływać się do miejsc gdzie żył i tworzył pisarz oraz posiadać określony klimat i nastrój – odzwierciedlać ducha środowiska lokalnego. Restauracje mają oferować lokalną kuchnie oraz pozwalać na spotkania z przyjaciółmi, za którymi tak przepadał pisarz. Na stronie Hemingway Hotels & Resorts można oglądać już zdjęcia, które są rekomendowane do ozdoby wnętrz. Przedstawiają one afrykańską sawannę, pejzaże z Wenecji, widoki z lodowca i ze szczytów gór.

Znane nazwisko jako marka

Znane nazwisko jako marka

Grupa docelowa jest jasno określona – to miłośnicy powieści Hemingwaya. Według idei twórców programu, mają oni podróżować po miejscach gdzie bywał i o których pisał pisarz. Koncept ten nawiązuje do konceptu podróżowania i oglądania miejsc związanych z templariuszami z książek Umberto Eco.

Czy pomysł będzie sukcesem? Choć znane nazwisko i uznane jest, choć koncept jest logiczny i w opisie wygląda na spójny, to budzi wiele wątpliwości. Pierwszą jest fakt, iż jest to reanimacja konceptu marki Ernest Hemingway Hotels and Resorts. Już próbowano uruchomić podobną sieci hoteli. Próbowano, bo spółka jedynie zapowiadała w roku 2000 start takiego konceptu. Wtedy nic z tego nie wyszło. Pomimo tego, spadkobiercy Ernesta Hemingwaya z uporem starają się zarobić na nazwisku protoplasty i zapowiadają, że tym razem będzie inaczej.

Spójność konceptu biznesowgo i znane nazwisko

Niezależnie od powodzenia konceptu, pomysł wart jest uwagi, bo opiera się nie tylko na wykorzystywaniu świadomości nazwiska, ale i na próbie użycia do lansowania sieci elementów stylu życia pisarza. Goście hoteli mieli upajać się atmosferą miejsca, spotykać ludzi o podobnych zainteresowaniach i pasjach. Podróże, literatura, spotkania z przyjaciółmi, długie dyskusje w barach. Tylko czy jest dostatecznie dużo klientów, którzy przedłożą oferowany model nad populistyczny koncept „sea sun and sund”. Czy znane nazwisko przyciągnie, najpierw inwestorów a następnie klientów?

Znane nazwisko zamiast marketingu

Tyle o koncepcie. Więcej będą mogli się dowiedzieć potencjalni licencjobiorcy. Chyba że po raz kolejny nikt się nie podejmie ryzyka rozpoczęcia projektu bez z sukcesem zrealizowane chcą jedynie zarabiać, a nie inwestować w pierwsze hotele, których sukces zachęcił by kolejnych hotelarzy.

Warto także wspomnieć o innej inicjatywie związanej z wykorzystywaniem nazwiska pisarza. Ernest Hemingway Collection, to zestaw gadżetów sygnowanych nazwiskiem pisarza. Inicjatywa oczywiście pochodzi z tego samego źródła co koncept hotelowy. Gadżety podzielone są na dwie grypy: oprawki okularów i okulary przeciwsłoneczne oraz produkty dla domu: meble, podłogi, oświetlenie, dywany, poduszki, materace oraz różne durnostoje. Dobór produktów jest naprawdę dziwny – wynika raczej z umów z dostawcą, niż nawiązaniem do stylu życia pisarza. Wygląda to raczej jako jedna z linii producenta wyposażenia wnętrz, niż spójny koncept. Fenomenem są podłogi sygnowane Ernest Hemingway. Znane nazwisko na podłogach!

Lepszą inwestycja dla marketingowców potrzebujących marek wspierających ich produkty wydaje się być użycie wizerunku współczesnych celebrytów. Pojawiają sie w mediach, prowadzą swoje blogi, lansują się przy każdej możliwej okazji. Są symbolem naszych czasów, szybkich, tanich i banalnych. Ernest Hemingway do tego modelu nie przystaje. Nawet jeżeli Hemingway to znane nazwisko.

Nazywam się Jarosław Filipek. Jestem założycielem i prezesem firmy CODES. BrandValue.pl jest miejscem, na którym chciałbym podzielić się swoim 20 letnim doświadczeniem w budowie strategii rynkowych i strategii rozwoju opartych na marce. Jedną z barier w rozwoju firm, jaką często zauważałem, był brak integracji marketingu ze strategią biznesową. Gdy marketing rozumiał strategię firmy a zarząd traktował marketing jako inwestycję, przedsiębiorstwa uzyskiwały wyższe marże, szybko zwiększały udziały rynkowe oraz rozszerzały działalność na nowe rynki, wprowadzały nowe oferty i pozyskiwały nowe grupy klientów.

Według mnie, marka to coś więcej niż tylko wysoka świadomość rynkowa. To model biznesowy: tworzący trwałą przewagę konkurencyjną, optymalnie wykorzystujący zasoby i generujący wysoki zwrot z inwestycji. Drugim tematem, który chciałbym poruszać na BrandValue.pl są prawa własności do marek oraz transakcje na markach: zakup, sprzedaż i licencjonowanie. Każda fuzja, każde przejęcie wiąże się z nabywaniem i zbywaniem praw do marek. Nie każda firma ma prawa odpowiednio zabezpieczone, nie każda uzyskuje za nie optymalną cenę. Zapraszam do lektury artykułów, dyskusji i publikowania komentarzy.

BLOG BrandValue © 2016 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress

SEO Powered By SEOPressor
WordPress SEO